Allt för min syster


Igår stannade jag uppe sent och läste ut boken Allt För Min Syster av Jodi Picoult. (Tog bara si sådär 2 år lite drygt. Jag är verkligen dålig på att läsa ut böcker när jag väl börjar med dem). Den var väldigt bra.

Den handlar om en familj i USA där en medlem, Kate, lider av cancerarten leukemi.  Hennes syster, Anna, kan man säga är "specialbyggd" till att rädda Kate när ingen av hennes andra familjemedlemar kunde fungera som donatorer när sjukdomen upptäcktes. Redan som nyfödd fick Anna donera blod. Och så har det pågått. Nu lider Kate av njursvikt och behöver en ny njure och vem skulle inte donera den om inte Anna? Men Anna söker i stället upp en advokat och stämmer sina föräldrar till att få bestämma själv över sin kropp. Mänga dilemman väcks och vem är det egentligen som har rätt i den här frågan? Borde inte Anna få bestämma om hon ska donera eller inte? Men om hon inte gör det, kommer hennes syster att dö då?

Som sagt boken var bra, lite långdragen i bland, men helt klart läsvärd. Och själv kunde jag känna igen mig i familjen vissa gånger, eftersom min familj också består av fem. Plus några andra detaljer som också påminner om min familj.

Men de flesta av er kanske också har sett filmen baserad på boken? Och då menar jag verkligen BASERAD. Nu i eftermiddag har jag ägnat min tid åt att se den. Har velat se den länge nu, men tänkt att jag skulle läsa ut boken först. Och jag kanske inte borde gjort det? För det kändes som om det var två helt olika historier. Visst man kan inte få med allt i boken, men en del karaktärer var helt olika från boken. Nåväl, den var också bra, men jag skulle rekomendera boken före filmen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Free Fox wag Cursors at www.totallyfreecursors.com